Hotel Bristol har vært en institusjon i Oslo i 100 år. Selv om mye har blitt modernisert og forandret med årene, er det enkelte ting som har vært konstant. Blant dem er de tradisjonelle stillingsrollene som på mange måter er Bristols DNA.

Vi er nemlig over snittet opptatt av tradisjoner. Derfor har vi bevart stillinger som var vanlige på hoteller før i tiden. Som bakeren, som tryller fram ferskt brød og bakst hver morgen. Sommelieren som sørger for at maten suppleres av drikke som kan ta måltidet til nye høyder. Og
bankettsjefen som sørger for at selskapene holder den standarden vi har vært kjent for i 100 år.

Alle som jobber på Bristol legger stolthet i faget sitt og brenner for å gi alle som besøker oss et fantastisk opphold. Nedenfor kan du bli bedre kjent med tre av dem!

Bakeren: Kortreiste kornprodukter

Da Hotel Bristol nylig gikk gjennom en omfattende renovering, gjorde også en gammel klassiker comeback. I hotellets tidlige år var det nemlig eget bakeri og konditori på huset, og dette er nå gjenåpnet.

Vi ønsket å ta tilbake det gamle håndverket og bli selvforsynt med brød, rundstykker, søt bakst og andre bakervarer, og ansatte derfor en baker på fulltid. Det gir oss muligheten til å velge gode råvarer fra lokale produsenter.

Bak spakene på Bristol Bakeri står franskmannen Jean Michel. Han er utdannet ved The Culinary Institute of America og har erfaring fra flere bakeri og hotell. Han og kollegaene hans baker alt av brød og bakervarer som finnes på hotellet for hånd.

" width=

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut?
– Den starter klokken 04.30. Da sjekker jeg deigene som har stått i en hevemaskin over natta, før jeg setter i gang med å bake brød, wienerbakst og croissanter til frokosten. Deretter lager vi deigene til neste dag. Vi bruker kun økologisk mel og korn, og baker kun med surdeig. Det gjør at vi slipper å bruke så mye gjær, og gir mye mer tekstur og smak til baksten.

Hva liker du best med jobben din?
– Det at jeg kan være kreativ og komme opp med nye ideer. Brød blir aldri kjedelig! Et brød blir aldri likt selv om man følger samme oppskrift. Ytre faktorer, som temperaturen i rommet, spiller inn – og det er det som skiller baking fra konditorfaget.

Bakeriet ligger åpent i lokalet, slik at gjestene kan følge med når vi baker. Det synes folk er spennende!

Jean Michel, baker

Hva slags tilbakemelding får du fra gjestene?
– Vi får ofte høre at gjestene setter pris på ferskt bakverk. Bakeriet ligger åpent i lokalet, slik at gjestene kan følge med når vi baker. Det synes folk er spennende! Jeg drømmer om å rigge opp et bord midt i frokostsalen der gjestene kan lage sine egne croissanter.

Tenker du at stillingen din er essensiell på et hotell?
– Ja, veldig. Det å kunne servere hotellgjester ferskt og kortreist bakverk, er en veldig fin ting. Det er viktig å ha det rette utstyret og et eget kjøkken til dem som baker, slik det er her på Bristol.

Har du en dag jobb som du aldri glemmer?
– Jeg kommer aldri til å glemme min første dag på Bristol. Jeg hadde nettopp kommet til Oslo og hadde enda ikke klart å skaffe meg et sted å bo. Da fikk jeg lov til å bo ti dager gratis på hotellet her. Det satt jeg stor pris på.

 

Sommelieren: Smak i sentrum

Mat og drikke har alltid stått i fokus på Bristol, og vi har hatt egne sommelierer på huset i over 40 år. Med to restauranter, bar og bankettavdeling, er det avgjørende å ha ansatte med høy kompetanse innenfor vin og andre drikkevarer.

Shadrack er både restaurantsjef på Bristol Grill og sommelier, og har vært med på å utvikle Bristol Grills nye vinkart. Han sørger for at det alltid finnes vin som passer til maten vi serverer, og hjelper også til med vin- og drikkemenyer til større selskaper og arrangementer.

" width=

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut?
– Jeg begynner med å gå gjennom bookingene på restauranten og gjøre litt research på hvilke gjester som har bestilt smaksmenyen vår som består av tolv serveringer. Er det business-gjester, familier eller turister? Hvis gjestene for eksempel er fra Italia, vil jeg finne fram vin fra andre land enn Italia – men som kan falle i smak hos noen som liker italiensk vin. Jeg tilpasser også vinpakken til gjestenes spesifikke ønsker. Hvis en gjest for eksempel kun foretrekker rødvin, må jeg finne fram en rød variant som passer like godt til den hvite fisken som en hvitvin.

– Vinverden utvikler seg for hver dag som går, og vininteressen i Oslo er stor. Derfor bruker jeg også mye tid på å holde meg oppdatert på trender og nyheter. Videre går det med en del tid til å gjøre bestillinger. Vi har noen faste stamgjester på Bristol som bor hos oss 120 dager i året, og jeg sørger alltid for at vi har den vinen de liker inne når de kommer.

– På Bristol Grill er vi et lite team, og hver gang det kommer en ny rett på menyen, samles servitører, soussjefer, kokker og sommelierer for å finne hvilken drikke som passer. En sommelier skal ikke bare ha kunnskap om vin, men alt av drikke.

Hva liker du best med jobben din?
– Jeg liker aller best å stå i restauranten og servere folk som er åpne for nye smaker og viser meg tillit. Jeg blir også veldig glad av å treffe mine fantastiske kollegaer hver dag. Jeg er veldig stolt av å jobbe på et sted med så lange tradisjoner, og synes det er veldig stas å få være med å utvikle historien videre.

Jeg er veldig stolt av å jobbe på et sted med så lange tradisjoner, og synes det er veldig stas å få være med å utvikle historien videre.

Shadrack, sommelier

Hva slags tilbakemeldinger får du fra gjestene?
– De setter stor pris på både mat- og vinopplevelsene de får her. Vi har gjester som kommer igjen og igjen, og som har vært her jevnlig i flere tiår.

Tenker du at denne stillingen er essensiell på et hotell?
– Det må ikke nødvendigvis være en sommelier, men jeg tror definitivt det er viktig å ha en person som har kunnskap om vin og forkjærlighet for god drikke.

Har du en dag på jobb som du aldri glemmer?
– Det er mange dager. En av dem er da vi fikk et selskap på 18 gjester som bestilte smaksmeny og vinpakke og ga oss frie tøyler. Det var første gang vi serverte smaksmeny til så mange, og vi hadde dekket opp et kongebord til dem med blomster og flagg. De var her i fem timer og ble kjempefornøyde. Slike dager er ekstra fine.

 

Bankettsjefen: Styrer selskapene med stø hånd

Hotel Bristol har alltid vært et sted der store og små anledninger har blitt feiret. Fra 1920 til 1970 ble det blant annet arrangert store, pompøse banketter i lokalet «Den mauriske hall» – som i dag er blitt til Vinterhaven & Bibliotekbaren. Den dag i dag feires alt fra mindre begivenheter til store bryllup i Bristols selskapslokaler – med den samme høye standarden som for 100 år siden. Det dekkes for eksempel alltid med sølv, både når det gjelder bestikk, fat, lysestaker og salt- og pepperbøsser, og det er ikke uten grunn at banketten er leverandør til Akershus slott.

For å sørge for at alt går som smurt og holder en høy standard, har vi en bankettsjef. Bankettsjefen er øverste ansvarlig for selskapene på hotellet, og sørger for alt fra dekorasjon og oppdekning, til at det er nok servitører på plass og at kjøreplanen følges. Elisabeth gikk nylig inn i stillingen som Kurs & Konferanseansvarlig, men etter å ha vært bankettsjef på Bristol i 22 år, vet hun alt om «mise en place».

Våre selskapslokaler er det perfekte stedet for å feire små eller store begivenheter

" width=

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut?
– En bankettsjef jobber mye kveld, og arbeidsdagen begynner klokken 13.00. Da starter vi med å se gjennom selskapet som kommer og ta en runde på huset for å sjekke at alt er i rute. Det dekoreres og dekkes opp, og like før gjestene kommer sjekker vi at alle i personalet ser presentable ut, med nypussede sko og strøkne skjorter. Når selskapet er over tar jeg en brief med resten av personalet om hva som står på plakaten neste dag.

Hva liker du best med jobben din?
– At den er så variert. Jeg jobber både på kontor, ute på gulvet og er ofte i møter med ledergruppen. Jeg har mange kollegaer å forholde meg til og får mange tilbakemeldinger fra alle hold. I tillegg elsker jeg den kreative delen. Jeg kan gjøre selskapet til det jeg vil gjennom pynt og dekorasjon, og kan på en kreativ måte tilpasse rammen til hvert enkelt selskap. Er det en bedrift som skal ha en middag hos oss, kan jeg for eksempel pynte i samme farger som bedriftslogoen.

Jeg elsker den kreative delen hvor jeg kan gjøre selskapet til det jeg vil gjennom pynt og dekorasjon, og kan på en kreativ måte tilpasse rammen til hvert enkelt selskap

Elisabeth, bankettsjef

Hva slags tilbakemeldinger får du fra gjestene?
– Jeg får ofte gode tilbakemeldinger på at de har satt pris på helheten: De fantastiske lokalene, servicen og alle de små detaljene som vi ordner. Det er veldig hyggelig, siden vi gjør alt vi kan for at gjestene skal bli fornøyde.

Tenker du at denne stillingen er essensiell på et hotell?
– Ja, absolutt. Selskapsdelen er hjertet av Bristol og det som binder alle rollene på huset sammen. Når man arrangerer så mange fantastiske selskap som det vi gjør, er det essensielt med en bankettsjef som sørger for at alle ledd leverer og at selskapet holder den standarden vi har vært kjent for i 100 år.

Har du en dag på jobb som du aldri glemmer?
– De beste dagene på jobb er de gangene alt flyter, alle ledd fungerer og gjestene er superfornøyde. Det har selvfølgelig vært noen dager som er ekstra store – som da Olav Thon og Sissel Berdal Haga Thon hadde bryllupet sitt her. Det var gøy å være med å arrangere! Vi har også hatt kongen og dronningen på middag her flere ganger. De dagene anstrenger alle seg litt ekstra og kjenner at det er noe spesielt med å jobbe her.